Dengan cabaran yang kian meningkat dan tekanan untuk mencapai
objektif yang ditetapkan, sudah tentunya tekanan kerja akan menyebabkan
motivasi diri menurun dan ini boleh mempengaruhi produktiviti seorang
perkerja. Ditambah pula dengan persekitaran pejabat yang memungkinkan penurunan motivasi diri.
Jika motivasi kerja merosot dan
menurun, ianya boleh mengakibatkan semangat kerja berpasukan menurun
dan mungkin menimbulkan tekanan dan dikuatiri ianya mendatangkan masalah
peribadi atau tekanan kepada diri sendiri.
Pernah sebelum ini saya, tuliskan satu entri berkaitan kerja-kerja yang berisiko tinggi mendapat kemurungan yang disebabkan oleh tekanan “stress”. Tetapi, sebelum perkara tersebut berlaku, sememangnya kita sebagai manusia biasa memerlukan motivasi diri untuk terus bersemangat sebagai pemangkin dalam menempuh dunia kerjaya ini.
Justeru, beberapa tips motivasi kerja ingin dikongsikan dimana ianya munkin boleh membantu untuk menjadi pendorong diri atau penambah semangat semasa berkerja;
MOTIVASI DIRI DI TEMPAT KERJA
1. Momentum Awal dan Fokus
Ciptakan momentum awal dalam kerja seharian. Ianya penting untuk
kekuatan seharian dan semangat. Semangat berkerja sememangnya akan pudar
apabila dilewat petang kerana fizikal dan mental seorang manusia.
Momentum ini dapat membantu untuk memberi fokus dan keazaman untuk
menyiapkan kerja yang telah dirancang.
Memotivasikan diri seawalnya dapat membangkitkan semangat untuk menempuh tempoh masa dalam menyelesaikan kerja-kerja yang ditanggung seharian.
2. Fikirkan Gaji
Tidak dapat dinafikan gaji boleh manjadi salah satu pemangkin kepada motivasi kerja di
pejabat. Sebagai seorang Islam, jika difikirkan gaji sememangnya kita
akan berkerja kerana Allah dan Ibadah kerana kita ingin mendapatkan gaji
bukan dari hasil curi tulang bukan?. Kita wajib mencari keberkatan dari
segala kerja yan kita lakukan. Jika berkerja dengan tidak Ikhlas,
semestinya gaji yang diperolehi mungkin kurang keberkatannya juga.
Berkerja sebagai jurujual contohnya, mungkin dengan memikirkan gaji
akan membuatkan semangat untuk mendapatkan jumlah jualan yang banyak
dan pastinya ia membantu dalam meningkatkan motivasi diri semasa berkerja.
3. Cita – Cita Jangka Masa Panjang
Tidak salah untuk bercita-cita dan bercita-citalah untuk
peningkatan karrier di masa depan. Setiap orang mempunyai hasrat untuk
menjadi lebih baik. Tidak mungkin hanya duduk ditakuk yang lama.
Bercita-cita, membantu dalam meningkatkan motivasi diri di tempat kerja atau pejabat. Cita-cita akan menjadi pendorong atau pemangkin untuk terus berusaha.
Pastinya kita masih ingat bagaimana semasa masih seorang pelajar, kita berusaha keras demi mengejar cita-cita walaupun ketika itu masih berada di bangku sekolah dan di universiti bukan?
Aplikasikan ia dan anda akan nampak betapa fokusnya kita dan
gigihnya kita untuk mendaki ketinggian cita-cita dan peningkatan diri
pada suatu hari nanti.
4. Bersaing dengan Rakan Sepejabat
Sememangnya kita sentiasa mendengar tentang persaingan sihat. Namun
siapakan persaing dalam kerjaya kita seharian?. Dalam pekerjaan
sememangnya rakan-rakan seperjuangan adalah rakan untuk bersaing. Tapi,
bukan bersaing untuk menjatuhkan tapi untuk meningkatan motivasi diri dan peningkatan bersama.
Jadikan apa yang rakan sekerja lakukan sebagai batu aras untuk kita
mencapai sesuatu yang lebih baik. Persaingan boleh mendatangkan
pencapaian yang baik dalam kerja dan memberi faedah baik kepada kita.
5. Bercakap dan bertindak Positif
Sememangnya mulut manusia tidak akan dapat dikawal kata-katanya.
Dirumah, taman, pasar raya dan tidak terlepas di tempat kerja atau
pejabat. Bercakap buruk atau negatif tentang apa sahaja sepertinya
adalah lumrah kepada seseorang manusia. Kesannya, jika terdengar oleh
pekerja-pekerja lain, ianya boleh menurunkan semangat untuk berkerja dan
motivasi rakan-rakan kerja. Antara salah satu contoh perkara negatif
adalah bergosip di pejabat atau tempat kerja.
Jadi, bercakap dan berbincang hanya perkara positif di pejabat. Jadikan ianya motivasi diri
sendiri untuk terus berfikiran positif dan berkelakuan positif. Jadikan
ianya perlakuan seharian. Jauhi perkara yang tidak mendatangkan hasil
dalam produktiviti di pejabat dan fokus kepada perkara yang positif
sahaja.
Nota : Bergossip adalah salah satu sifat yang boleh memusnahkan manusia seperti yang telah dibuktikan melalui kajian sains.
6. Pencapaian Peribadi
Berasa puas setelah melakukan kerja dengan penuh tekun adalah kesan
daripada kerja keras yang telah dilakukan. Jadikan kerja anda sebagai
salah satu kebanggaan diri dan jadikan pencapaian di tempat kerja sebagai salah satu pencapaian peribadi. Jadikan pencapaian tersebut sebagai salah satu motivasi diri. Kerja sememangnya kerana tujuannya dan fokus sebaiknya dalam mencapai tujuan tersebut.
Seharusnya anda ingin dikenali kerana menjadi asset penting di tempat kerja dan
bukan parasit yang hanya menumpang. Kita sememangnya ingin dikenali
sebagai orang yang berkerja keras, bercita-cita tinggi, berprestasi baik
dan bukan hanya pengampu dan tidak mempunyai hala tujuan bukan?
Kesimpulannya, pegang pekerjaan seperti anda tengah berjuang
kerananya untuk kemenangan demi mencapai objektif kerja tersebut. Pasti
ianya akan kebanggaan dan kepuasan diri sendiri nanti. Sebagai manusia,
pastinya kita ingin berjaya dan inginkan kejayaan.
Justeru, kita harus terus bersemangat dan tanamkan budaya kerja cemerlang dengan bermotivasi tinggi dalam diri untuk kerja-kerja yang kita tempuhi seharian di pejabat dan dalam hidup kita! Selamat berkerja!
sumber: http://i-think-of.blogspot.com
Posting Komentar
Terima kasih telah berkunjung di blog saya, budayakan berkomentar pada artikel yang telah anda baca, karena komentar anda sangat membantu guna perkembangan Blog saya ini :D
Sign
Afris